1982-ben az ENSZ Közgyűlése rendkívüli ülést hívott össze az izraeli agresszió miatt, amelynek ártatlan palesztin és libanoni gyermekáldozatai voltak.
Ennek emlékére Az erőszak ártatlan gyermek-áldozatainak világnapján azokra a magánszemélyekre és szervezetekre irányul a figyelem, akik a gyermekek elleni erőszak megelőzéséért és jogaikért küzdenek mindennapi munkájuk során, legyen az fizikai, mentális vagy érzelmi agresszió.
Egyre riasztóbb statisztikai adatokról tudunk a gyermekek elleni erőszak változatait és előfordulását illetően. Az áldozatok védelméhez folyamatos nemzetközi tárgyalások megkezdésére és összehangolt akciókra van szükség. A gyermekek védőszentje Szent Miklós,magyar segélyhívó elérhetőségek.
Példamutató szervezet:
Első Gyermek Nagykövetség (1992-2012 ) a világon (http://www.childrensembassy.org.mk ), az a szervezet, amely törődik a gyermekek jogainak védelméről. A nagykövetség fontosnak tartja a segítségnyújtást és elismeri a fájdalmat, a fizikai, mentális és érzelmi bántalmazást, amit a gyermekek elszenvednek világszerte.
A z SOS telefon bevezetése azért vált szükségessé, mert az volt a tapasztalat, hogy a gyerekeknek ritkán van bátorsága ahhoz, hogy beszámoljanak az erőszakról, mert félnek és tehetetlennek érzik magukat.
2010-ben az SOS-segélyvonalon 43 bejelentés történt gyermekek elleni erőszakról a családban, 19 erőszak az oktatási intézményekben, és 13 esetben szexuális zaklatás. A legtöbb bűncselekmény elkövető szoros kapcsolatban volt a gyermek áldozattal.
2011 SOS segélyvonalon 22 esetben történt gyermekek elleni erőszak.
A gyermekek az erőszak után láthatóan idegesek, alacsony az önbecsülésük és gyakran foglalkoznak az öngyilkosság gondolatával. 2011-ben a leggyakoribb eset a szexuális gyermekbántalmazás volt, a vérfertőzés és a pedofília.
A gyerekek nem bíznak az állami intézmények által folytatott eljárásban, félnek az újabb traumától, ezért a hallgatást választják.
A szülőket, gondviselőket, tanárokat meg kell tanítani arra, hogy figyeljenek fel a gyermek viselkedésében bekövetkező változásokra, hogy idejében reagáljanak a furcsa jelenségekre, a negatív érzésekre, ennek érdekében folyamatosan kommunikáljanak a gyerekekkel.
A mindennapokban csökkentsék az agressziót és a destruktív viselkedést a családokban, az oktatásban, tanítsák meg az erőszakmentes konfliktuskezelést, lássák be a békére nevelés szükségességét.
Ösztönözzék a gyerekeket a véleménynyilvánítás szabadságára, teremtsenek helyet, ahol szabadon játszhatnak, időt arra, hogy kiéljék kreativitásukat.
Szeretnénk, ha minden gyermek aki volt/van kitéve bármilyen erőszaknak, bántalmazásnak, zaklatásnak, tudjon arról a lehetőségről, hogy vannak jogai, s arról, hogy annak miképpen tud érvényt szerezni.
Példamutató viselkedés - Egy családgondozó írta:
„A másik nagyon érdekes történet az egyik kolléganőmmel történt régebben, amikor iskolai szociális munkásként dolgozott. Egyszer váratlanul egy felbőszült diák rontott be az iskolába egy méretes késsel és fenyegetőzni kezdett, hogy kit miként fog kinyírni. A tanárok, mint felbolydult méhkas rohangáltak összevissza és kérték a kolléganőm segítségét. Ő gondolta, hogy tűpárnának bárki jó lenne… DE mivel ismerte a srácot megpróbálta lecsitítani és beszélgetni Vele, hogy mitől borult ki ennyire. Kiderült, hogy a fiú most tudta meg, hogy apa lesz és retteg a feladat felelősségétől, nem bízik magában, hogy képes lesz jól csinálni, nagyon sajnálja a gyerekét előre, hogy ilyen selejtes apja lesz és dühös volt tehetetlenségében. Lecsillapodott annyira, hogy nem dühöngött már, hanem csak zokogott, viszont a kés még Nála volt. A tanári kar közben puszta jó indulatból kihívta a rendőrséget. Természetesen a kolléganőm erről nem tudott, és amikor meghallotta a szirénákat hirtelen lejátszódott benne, hogy a srác vagy őt vagy saját magát le fogja szúrni - biztos, hogy nem fogja elhinni, hogy ő nem akarta tőrbe csalni. Már el is képzelte, hogy a gyerekei árván nőnek fel, amikor váratlanul támadt egy megmentő ötlete: kézen fogta a srácot és azt mondta Neki: Itt vannak a rendőrök, fussunk!
olyan évenként ismétlődő, a világra, vagy számos földrészre kiterjedő ünnep, amelyet különböző nemzetközi-, vagy világszervezet hirdetett meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, a figyelem felhívása céllal, pl. az ENSZ, VHO, környezetvédelem, szakmák napjai , egy napos, világ jelentőségű esemény.
Nemzetközi nap:
olyan évenként ismétlődő, számos országra kiterjedő ünnep és figyelemfelhívó nap, amelyet különböző nemzetközi szervezetek hirdettek meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, esetenként rendezvényekkel, konferenciákkal ünneplik. pl. az ENSZ, UNESCO, tematikus figyelemfelhívó nap, nemzetközi jelentőségű események.
Nemzeti ünnep:
olyan kitüntetett napot jelöl, amelyen egy ország, vagy egy nép nemzeti összetartozását ünnepli. Nem egyezik meg a nemzeti emléknappal. A legtöbb országnak egy nemzeti ünnepe van egy évben, más országoknak több is. A nemzeti ünnep legtöbbször azon a napon van, amikor az adott állam, vagy tartomány elnyerte függetlenségét. Más esetekben az ország védőszentjének napja, vagy kiemelkedő történelmi esemény válhat nemzeti ünnepnappá. Az állami élet szempontjából kiemelkedő nemzeti ünnepüket az egyes országok törvényben lefektetett állami ünnepként ünnepelik meg, Magyarországon: március 15. augusztus 20, október 23. Munkaszüneti napok.
Emléknap:
olyan kitüntetett napot jelöl, amely egy ország, vagy egy nép életében kiemelt jelentőséggel rendelkezik, de nem nemzeti ünnep. Általában egy olyan történelmi győzelem, vagy tragédia, illetve más nemzeti jelentőségű esemény, amely fordulatot hozott, amelyre az adott ország állampolgárai, a nép tagjai büszkék lehetnek, vagy amelyet gyászolnak. A tragikus nemzeti eseménnyel kapcsolatos emléknap másik neve nemzeti gyásznap. A nemzeti emléknapok fontossága és az ünneplésük mértéke országonként eltérő.
Jeles nap:
olyan ünnepnapok, melyeket egy esemény ünneplésre méltóvá tesz, melyhez országszerte állandó hagyomány, szokás fűződik, pl: egyházi ünnep. Sokféle jeles nap van, például a születésnapok, esküvők, de a Karácsony és a Húsvét is az.