Világnapok - Emléknapok - Jeles napok
Világnapok - Emléknapok - Jeles napok


angol.jpg


 

Munkaszüneti és pihenőnapok 2024. - Magyarország

Egyházi mozgó ünnepek

Munkaszüneti napok a világ országaiban A -H

Munkaszüneti napok a világ országaiban I - P

Munkaszüneti napok a világ országaiban R - Z

Iskolai naptár 2024 - 2025

Virágzás (pollen) naptár

Éjszakai rendezvények 

Naptári adatok 2024

 

 

 

időjárás

Időjárás - most  EU fővárosok

Időjárás előrejelzés Budapest

Budapest booked.net
+C

Max.: +

Min.: +

Pén, 01.01.2021

Szmogtérkép Magyarország

Budapest szmogtérképe

UV sugárzás - Magyarország

UV térkép

Vészjelzés - Európa

Vészjelzés - Föld

 

posta icon

Irányítószám keresés a világ összes országában - Postcodes

 

 

 

 

 
Disable Ctrl Key, Right click and F12
 
 

 

 

Vasutasnap


Vasutasnap - Világnapok - Emléknapok - Jeles napok

 

Kapcsolódó cikk:
A mozdonyvezetők nemzetközi napja

A vasutasok ünnepét 1961-től július második szombatján rendezik (1951-től augusztusban volt ez a nap). A kulturális és szórakoztató jellegű programokon kívül a szakma ünnepére és kitüntetések átadására is sor kerül.

Országszerte a nagyobb városokban Vasutasnap juliálisokat tartanak júliusban, a rendezvényeken  lehetőség nyílik a közös kikapcsolódásra, felhőtlen szórakozásra és arra, hogy a vasutas család tagjai szót váltsanak a hivatás örömeiről és gondjairól, s közben jól érezzék magukat, koncertekkel, versenyekkel színpadi produkciókkal várták a látogatókat.

Hagyománnyá vált, hogy a vasutasnapi ünnepségeket a Magyar Vasúttörténeti parkban rendezik meg Budapesten. A monstre, egész napos ünnepségsorozat délelőtt tízkor a vasutas tisztavató ünnepséggel kezdődött.

A rekord meleg ellenére mintegy háromezer vasutas látogatott ki családostul a Parkba, ahol a megszokott kerti vasúton, hajtányozáson, fordítókorongozáson kívül rajzfal, főzőverseny, koncertek várták a látogatókat.

Kislexikon:
Magyar vasúttörténet:

A magyar vasút története - az alapítási, tervezési és építési időt nem számítva - a Pest-Vác vonal megnyitásával 1846. július 15-én - a korabeli sajtó ovációjától kísérve - kezdődött. A nagy nap délutánján valamennyi mozdony üzemelt. Pestről a „Buda" és „Pest", Vácról pedig a „Hungária" és „Pannónia" húzta a forgóvázas személykocsikat.

A váci épület kifogástalanul megőrizve ma is áll a pályaudvar mai főépületével szemben, és a pályafenntartás egyik székhelye. A pesti épület - a későbbi Nyugati pályaudvar - hamarosan fejpályaudvari csarnokkal bővült. Mégpedig úgy, hogy először a régi épület köré építették a Gustave Eiffel által tervezett csarnokot, majd a régi épületet lebontották. Így a vasúti forgalmat alig kellet szüneteltetni.

Ez a vasút még nem a MÁV, hanem az MKV (Magyar Középponti Vasút) néven üzemelő magánvasút volt. 1849 decemberében - az időközben megépített szolnoki MKV vonalon - menekítették az osztrákok elől a kormányt és a magyar Szentkoronát. A forradalom és szabadságharcban a vasút komoly szerepet kapott. A negyvennyolcasokból később sokan álltak a vasút szolgálatába. A híres honvéd tábornok, Klapka György, két évtizeddel később, amikor már hazatérhetett, a Tiszavidéki Vasút elnöke lett. Előbb azonban Garibaldi tábornokaként, Türrel és Tüköryvel kivívta az olasz függetlenséget.

Az államvasutat 1868-ban az előző évben átadott, és hamar csődbe jutott Pest-Fülek-Losonc, Északi Vasút néven épített vonallal alapították. A MÁV első pesti kiinduló állomása a Józsefvárosi pályaudvar volt. A Magyar Államvasút alapításának előfeltétele az 1867-es, javarészt Deák Ferencnek köszönhető - politikai és gazdasági, Magyarország fejlődését egészen az első világháborúig biztosító - kiegyezés volt. A vasútépítési láz nem lankadt, hiszen nagy üzletnek ígérkezett. A helyi érdekű vasút, azaz HÉV elnevezés ebből az időből származik.

A nagy államosítás, amivel az egységes működtetésű vasutat létrehozták, 1894-ben történt. Akkor majd száz kisebb-nagyobb magántársaságot a MÁV-ba olvasztottak. Ekkor már csak az SB/DV (Süd Bahn/Déli Vasút) maradt magánkézben, mely a trianoni békediktátumot követően több részre szakadt. A magyar szakasz DSA (Duna Száva Adria) néven is üzemelt. A magyar vonal államosítására csak 1931-ben került sor. Az utolsó elnök a legendás Pogány Sándor volt, akitől a MÁV kiválóan felszerelt és karbantartott korszerű vasutat örökölt. A ma nosztalgia vasútjának zöld, 109.109 pályaszámú mozdonya is eredetileg DV gép volt.

A MÁV az első világháborút követően elvesztette vonalhálózatának, felszerelésének, mozdonyainak és gördülőállományának javarészét. A vasútvonalak közül sokat két állomás között vágtak el, melynek „köszönhetően" a pálya nem vezetett sehová. A környező államok a magyar vasúti gépgyártás remekeit még évtizedekig használták.

A MÁV több volt, mint vasút. Komoly szerepet játszott a magyar kultúrában. A XIX. század végén a vezérigazgató, Belitzay Gyula - Erkel Ferencnek, a magyar nemzeti opera legnagyobb zeneszerzőjének barátja - nemzetközileg elismert komponista volt. Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és pedagógus a kecskeméti állomás felvételi épületében látta meg a napvilágot, ahol édesapja állomásfőnökként szolgált. Az apát később Galántára helyezték. A még gyermek Kodály itt hallgatta dadájától azokat a dalokat, amelyekből évtizedekkel később megkomponálta a Galántai Táncok című zenekari művet.

Istvántelken működött a MÁV Zeneiskola. Igazgatója, a világhírű hegedűművész és professzor - „mellesleg" a Helsinki Zeneakadémia alapítója - Reményi Ede volt. Itt tanult a vasutas családból származó Tátrai Vilmos hegedűművész, aki 14 éves korában zenekari szolgálatát a Mozdonygyári Szimfonikusoknál kezdte, Dvorak Újvilág című szimfóniájával. Kovács Dénes hegedűművész szintén vasutas családból származik. A MÁV Szimfonikusok ma is a kontinens zenekararainak élvonalába tartozik.

A legendás 1924-ben épített 424-es gőzmozdony már a megváltozott elvárásoknak megfelelően épített univerzális gép volt. A harmincas években villamosították a Budapest-Hegyeshalom vonalat és 29 darab V40-es személyvonati és három V60-as tehervonati, Kandó Kálmán tervezte GANZ villamos mozdonyt állítottak szolgálatba. Akkor Európa több vonalán magyar villamos mozdonyok szolgáltak.

A háború a MÁV vonalain és járműállományában jelentős pusztítást végzett. A hazai gépgyártás nem győzte, ezért a feladatok ellátására több mint ötszáz, S160-as sorozatú amerikai hadimozdonyt vásároltak. Ezek lettek a 411-esek a MÁV számozása szerint. Ezt később száz, a Szovjetunióból vásárolt tehervonati mozdonnyal egészítették ki.

A hatvanas években rohamos villamosítás kezdődött. A háborút követően Magyarországon csak tizenkét V55-ös villamos mozdonyt építettek. A V43-as a magyar vasút történetében a legnagyobb villamos mozdony sorozat. Az első darabok Kasselban készültek, a többi - majd kétszázhetven licencépítésű - Budapesten, a GANZ-ban. A MÁV mai zászlóshajói, a 1047-es sorozatú, nagy- teljesítményű és sebességű, nemzetközi forgalomra is alkalmas, korszerűbb biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerrel felszerelt mozdonyok - közismertebb nevükön TAURUS-ok - Siemens gyártmányúak.

A MÁV állományában 1983 szeptembere óta csak dízel és villamos mozdonyok szolgálnak, de a szívet még ma is leginkább a régi, füstös, pöfögő, nem kevés romantikát hordozó gőzmozdonyok dobogtatják meg. Olyanok, mint amilyenek a nosztalgia vasút szolgálatában ma is megtalálhatók.

forrás: rfmlib.hu, mav.hu, vasutasnap2012.hu, iho.hu

Vissza júliushoz

 

 



 

2024

Világnap:

olyan évenként ismétlődő, a világra, vagy számos földrészre kiterjedő ünnep, amelyet különböző nemzetközi-, vagy világszervezet hirdetett meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, a figyelem felhívása céllal, pl. az ENSZ, VHO, környezetvédelem, szakmák napjai , egy napos, világ jelentőségű esemény.

Nemzetközi nap:

olyan évenként ismétlődő, számos országra kiterjedő ünnep és figyelemfelhívó nap, amelyet különböző nemzetközi szervezetek hirdettek meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, esetenként rendezvényekkel, konferenciákkal ünneplik. pl. az ENSZ, UNESCO, tematikus figyelemfelhívó nap, nemzetközi jelentőségű események.

Nemzeti ünnep:

olyan kitüntetett napot jelöl, amelyen egy ország, vagy egy nép nemzeti összetartozását ünnepli. Nem egyezik meg a nemzeti emléknappal. A legtöbb országnak egy nemzeti ünnepe van egy évben, más országoknak több is. A nemzeti ünnep legtöbbször azon a napon van, amikor az adott állam, vagy tartomány elnyerte függetlenségét. Más esetekben az ország védőszentjének napja, vagy kiemelkedő történelmi esemény válhat nemzeti ünnepnappá. Az állami élet szempontjából kiemelkedő nemzeti ünnepüket az egyes országok törvényben lefektetett állami ünnepként ünnepelik meg,  Magyarországon: március 15. augusztus 20, október 23. Munkaszüneti napok.

Emléknap:

olyan kitüntetett napot jelöl, amely egy ország, vagy egy nép életében kiemelt jelentőséggel rendelkezik, de nem nemzeti ünnep. Általában egy olyan történelmi győzelem, vagy tragédia, illetve más nemzeti jelentőségű esemény, amely fordulatot hozott, amelyre az adott ország állampolgárai, a  nép tagjai büszkék lehetnek, vagy amelyet gyászolnak. A tragikus nemzeti eseménnyel kapcsolatos emléknap másik neve nemzeti gyásznap. A nemzeti emléknapok fontossága és az ünneplésük mértéke országonként eltérő.

Jeles nap:

olyan ünnepnapok, melyeket egy esemény ünneplésre méltóvá tesz, melyhez országszerte állandó hagyomány, szokás fűződik, pl: egyházi ünnep. Sokféle jeles nap van, például a születésnapok, esküvők, de a Karácsony és a Húsvét is az.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
                    

Kapcsolat
Felhasználási feltételek

lap tetejére


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?