Világnapok - Emléknapok - Jeles napok
Világnapok - Emléknapok - Jeles napok


angol.jpg


 

Munkaszüneti és pihenőnapok 2024. - Magyarország

Egyházi mozgó ünnepek

Munkaszüneti napok a világ országaiban A -H

Munkaszüneti napok a világ országaiban I - P

Munkaszüneti napok a világ országaiban R - Z

Iskolai naptár 2023 - 2024

Virágzás (pollen) naptár

Éjszakai rendezvények 

Naptári adatok 2024

 

 

 

időjárás

Időjárás - most  EU fővárosok

Időjárás előrejelzés Budapest

Budapest booked.net
+C

Max.: +

Min.: +

Pén, 01.01.2021

Szmogtérkép Magyarország

Budapest szmogtérképe

UV sugárzás - Magyarország

UV térkép

Vészjelzés - Európa

Vészjelzés - Föld

 

posta icon

Irányítószám keresés a világ összes országában - Postcodes

 

 

 

 

 
Disable Ctrl Key, Right click and F12
 
 

 

 

 

A Hungarian Sky Hussars története

 

 

A rendszerváltás után, 1990 nyarán megnyíltak a katonai repülőterek kapui a civil közönség előtt. Ekkor jött a feladat a taszári pilótáknak, hogy egy kötelék megalakulásával elkápráztassák a nézőközönséget. A kötelék műrepülés rendkívül látványos, ám ehhez rengeteg gyakorlás kell. Sajnos a felkészülésre nem állt rendelkezésre elegendő repülési idő, így valami más jellegű dolgot kellett kitalálni.

Ekkor jött az ötlet, hogy az ezred által kiválóan begyakorolt kötelék légiharcot fognak majd bemutatni. Így a Kötelék 3 darab MIG-21 bisz típusú harci gépből állt, melyből egy imitálta az ellenséget. A kötelék tehát megalakult az ezred állományából Doma Sándor alezredes „Bömbi” (TURUL századparancsnok) vezetésével, a jobb kísérő Tülkös János százados „Büri” (századmegfigyelő) lett, a bal pedig Dósa József őrnagy „Gypsy” (századparancsnok helyettes) volt. A csapat a mindennapi feladatok mellett készült a bemutatóra. Az első bemutatkozásuk 1990. szeptember végén lett volna, ám egy sajnálatos pápai repülőbaleset miatt, melyben a pilóta életét vesztette, nem engedélyezték a bemutatót. Így a taszári nyílt nap csak statikus bemutatóból állt. A Kötelék bemutatkozására egy évet várni kellett.

1874 leszállás után 1991-ben. 1991. szeptember 21-én a CORVIN alapítvány és az ezred személyi állománya szervezésében megrendezték a Magyar Légierő első nagyszabású nemzetközi rendezvényét Taszáron, az I. Nemzetközi Repülőnapot. A repülőnapon magyar, amerikai és csehszlovák pilóták tartottak bemutatókat, köztük a híres amerikai műrepülő kötelék a Thunderbirds. A taszári légiharc bemutató kötelék ekkor mutatkozott be a nagyközönségnek. A csapatot Doma Sándor alezredes „Bömbi”, Tülkös János százados „Büri”, Dósa József őrnagy „Gypsy” alkotta. Az ellenséges gép függőleges vezérsíkját, a törzsének hátsó és alsó részét a megkülönböztethetősé g végett fehérre festették. A festék azonban felázott, és a bemutatóra már egy része le is vált. A támadó gép a 1874-es oldalszámú MIG-21 bisz, a védekező gépek pedig a 2098 és 2021 oldalszámú gépek voltak.

Felkészülés közben: Tülkös János, Pál István, Doma Sándor 1992. augusztus 8-9-én ismét nemzetközi repülőnapot szervezett a CORVIN alapítvány ”Randevú a Nyitott Égbolton” elnevezéssel, melynek szintén a 31. Kapos Harcászati Repülőezred adott helyet. Itt már több nagy kötelék mutatkozott be, a lengyel Iskra, a svájci Hunter, a francia Alpha Jet, s mellettük ismét levegőbe emelkedtek a taszáriak is. A magyar köteléket itt keresztelték el a külföldi tudósítók Kapos Red névre. Ekkor mutatkozott be a Magyar Légierő első különleges festésű gépe, a sárgára festett és ellenség szerepét játszó, CÁPETI névre keresztelt MIG-21 bisz. Augusztus 8-án Doma Sándor alezredes „Bömbi”, a kötelék parancsnoka, Tülkös János százados „Büri”, jobb kísérő és a CÁPETI pilótája Dósa József őrnagy „Gypsy” repülték a bemutatót. Azonban augusztus 9-én lehetőséget kapott a bemutató repülésére a tartalék pilóta is, aki mindenkinek a szerepét begyakorolta a felkészülés során. Az új szereplő Pál István százados „Schweppes” volt, aki a kötelék parancsnoka szerepében mutatkozott be. A támadó gép a „Cápeti” 1904-es oldalszámú MIG-21 bisz, a védekező gépek pedig a 1953 és 2105 oldalszámú gépek voltak. Mivel az 1992-es repülőnap már eléggé nagyszabású rendezvény volt, így több nyugati ország repülő delegációja is megnézte, köztük Paul A. Bowen úr, az Angol Királyi Légierő Repülő Alapítvány (The Royal Air Force Benevolent Fund) vezetője.

Paul úr meg is hívta a Köteléket a következő évben megrendezendő nemzetközi légishow-ra Fairfordba, melyen az angol légierő 75. születésnapját ünnepelte.

1993. Felkészülés közben: Beke József, Doma Sándor, Pál István, Pinkóczi József1993. Eligazítás: Pinkóczi József, Körömi József, Doma Sándor, Pál István1993. Utazás előtt: Pinkóczi József, Körömi József, Szabó Csaba, Doma Sándor, Beke József, Pál István 1993 elején meg is érkezett a hivatalos meghívó a „Royal International Air Tattoo”-ra, melyet 1993. július 24-25-én tartottak. A Kötelék ekkor történelmet írt, hiszen nyugaton még nem szerepelt magyar katonai repülőkötelék. Az angliai kiutazásra vették fel hivatalosan a „Hungarian Sky Hussars” nevet. A csapat tagjai azonban cserélődtek az előző évekhez képest. A kötelék vezére Doma Sándor alezredes „Bömbi”, jobb kísérője Körömi József őrnagy „Csücsör” volt, az ellenség szerepében Pál István százados „Schweppes” repült, a tartalék pilóta pedig Beke József őrnagy „Bruci” lett. A szóló bemutatóra Pinkóczi József alezredes „Pinkó” (BOSZORKÁNY századparancsnok) készült fel. A Huszárok kiutazása kalandosra sikerült. A gépek és a pilóták is teljesen a keleti blokkra voltak berendezkedve, s így kellett átrepülniük egész Európán. A kötelék rádióforgalmazását egy magyar An-26 típusú szállítógépből segítette egy magyar származású amerikai vadászpilóta, Szabó Csaba őrnagy. Már a felszállás után problémák akadtak, Körömi József őrnagy „Csücsör” műszaki probléma miatt nem tudta szabályozni gépén a beáramló levegő mennyiségét, mely teljesítménycsökkené st jelentett a többi géphez képest. A következő probléma akkor adódott, mikor átrepültek a határon és a csehek nem engedélyezték a leadott terv szerinti útvonalrepülést. A Köteléket hosszabb útra kívánták irányítani, ám ez „Csücsör” gépének problémája miatt kivitelezhetetlen lett volna, ugyanis gyorsabban fogyott az üzemanyag. A Kötelék végül az eredeti terv szerint repült tovább a német határig, ahol három brit Tornádó várta őket. Két Tornádóra kellett rácsatlakoznia két-két MIG-21-nek, a harmadik Tornádó pedig fényképezte a köteléket. Németországban azonban kénytelenek voltak az eredeti tervtől eltérni az időjárás miatt, így Brüggen helyett Norvenich felé vették az irányt, s közben „Csücsör” üzemanyaga rohamosan fogyott.

Fairfordi repülőtéren állomásozva 1993-ban.1993. Fairford: Pinkóczi József, Körömi József, Doma Sándor, Pál István A felhőalap rendkívül alacsony volt, így a repülőtérhez közeledve a tolmácson keresztül kérték a Tornádó pilótákat, hogy mikor beálltak pályairányra, engedjék ki a futóművet, ezzel jelezve, hogy jó irányon vannak. Ám a külföldi pilóták ezt elfelejtették, s „Csücsör” aligha rendelkezett egy iskolakörre elegendő üzemanyaggal. Szerencsére előbukkant a felhő mögül a pálya, és egy pillanat alatt sikerült letenni a gépet. A leszállás után megtankolták a gépeket. A tankolás az elején akadályba ütközött, mivel eredetileg nem erre a reptérre tervezték az üzemanyag utántöltést, melyet aztán sikerült megoldani. A feltöltés után továbbindultak Fairford irányába. A következő gond felszálláskor adódott, ugyanis „Csücsör” gépén továbbra is fent állt a műszaki probléma, így folyamatosan szakadt le a Tornádóról és kezdett eltűnni a felhőben. Ekkor vette fel rádión a kapcsolatot Doma Sándor alezredessel „Bömbivel”, s a begyakorolt módszer szerint repültek tovább. Végül a felhőből úgy repültek ki, hogy az első Tornádón egy MIG-21, a második Tornádón három MIG-21-es volt, sikerült a második kötelékre rácsatlakozni. Innentől már problémamentes út vezetett Fairford-ig.

Az egyik Tornádó pilótája a híres brit John Peters volt, aki John Nichollal katapultált az iraki háború idején Irak felett, s hosszas kínlódás után sikeresen szabadultak az iraki fogságból. A később kiadott könyvükben (Tornado század – vadászrepülők hétköznapjai) így ír John Peters az „eltévedt gépről”:

Tankolás után továbbindultunk Fairfordba. Az egész útvonalon sehol nem volt igazán jó az idő, de a magyarok bizonygatták, hogy képesek lesznek tartani a köteléket velünk. Megint két-két MIG-et vezettünk, és indulás előtt elmondtuk nekik: - Ha a felhőben leszakadnátok, emelkedjetek és maradjatok az irányon, mi meg majd megkeresünk benneteket. – Amikor kibukkantunk a felhőréteg tetején, megláttam a Főnököt, de csak egy MIG ragadt a farkán – a másikat elvesztettük. Törtem a fejem, hogy a fenébe találjuk meg valaha is, de Humpo, a navigátorom hátramutatott: bennünket most már három MIG követett. Nem tudom és soha nem is akarom megtudni, hogyan szakadhatott le az a harmadik gép a Főnökről, hogyan repülhetett „vakon” vagy 6000 métert a sűrű felhőben, és hogyan ragadhatott rá végül az én, hat kilométerre mögötte repülő két MIG-emre. Egy tűt a szalmakazalban megtalálni gyerekjáték ehhez a teljesítményhez képest. Olyan ez, mintha az ember egysávos úton egy vörös Lada után haladva sűrű ködben hajtana, aztán, amikor a ködből kibukkan, azt látná, hogy a Lada mögötte jön. Ha valaha az ötödik dimenzió létezésére keresnék bizonyítékot, ennek a MIG-nek a pilótájához fordulnék.”

Szendrei László HM Államtitkár, Csurgay Miklós Vezérőrnagy Légierő Parancsnok, Pinkóczi József, Körömi József, Doma Sándor, Pál István A bemutató előtt szintén gondok adódtak, ugyanis Pinkóczi József alezredes „Pinkó” gépe nem indult. A magyarok műsora ráadásul a szóló műrepüléssel kezdődött, utána jött a légiharc. A gép továbbra sem indult, a repülést viszont kezdeni kellett, így Doma Sándor alezredes „Bömbi” gépével lett végrehajtva a bemutató. A 1874-es oldalszámú gép is beindult végül, így a gép a Kötelékben kapott helyet. A szóló gép oldalszáma 5540, a támadó gép „Cápeti” 1904-es oldalszámú MIG-21 bis, a védekező gépek pedig a 1874 és 5822 oldalszámú gépek voltak. A „Magyar Égi Huszárok” nagy elismerést váltottak ki a nézőkből és szakemberekből. Ezen szereplés után több meghívás is érkezett Európa országaiból, de sajnos a Köteléket nem engedték szerepelni többet.

A „Hungarian Sky Hussars” utolsó repülésére 1993. augusztus 6-án került sor Kecskeméten, amikor egy sajtótájékoztató keretében a felső vezetőség és a politikusok láthatták a dinamikus bemutatót. A Kötelék sikerességének ellenére azonban nem repülhetett több bemutatót a Csapat. Ezzel a dátummal végleg megpecsételődött a „Hungarian Sky Hussars” sorsa, s soha nem repülhetett a Kötelék többet.

A gépek sorsa:

A 2098, 2021, 1953, 2105, 5540 oldalszámú gépek Pápán az enyészetnek lettek ítélve, az 5822 oldalszámú gép a 90-es évek végén Pápán lezuhant, a pilóta sikeresen katapultált belőle. A 1904 oldalszámú CÁPETI a szolnoki repülőmúzeumban kapott helyet.

A 1874 oldalszámú gépet pedig egy német magángyűjtő vásárolta meg. A gép jelenleg Niederalteich-ben van kiállítva, Josef Voggenreiter tulajdonában levő Gerhard Neumann Museum-ban. Josef felkutatta a gép történetét és felkereste a Köteléket, azóta is tartva velük a kapcsolatot. 2007-ben és 2009-ben meghívta a Huszárokat a minden 2. évben megrendezendő F-104 Starfighter pilóták találkozójára. A gép bármikor megtekinthető a Múzeumban.

A múzeumban emlékoszlop is megtekinthető.

 

forrás: mig-21.hu

Az oldal tetejére

 

 



 

2024

Világnap:

olyan évenként ismétlődő, a világra, vagy számos földrészre kiterjedő ünnep, amelyet különböző nemzetközi-, vagy világszervezet hirdetett meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, a figyelem felhívása céllal, pl. az ENSZ, VHO, környezetvédelem, szakmák napjai , egy napos, világ jelentőségű esemény.

Nemzetközi nap:

olyan évenként ismétlődő, számos országra kiterjedő ünnep és figyelemfelhívó nap, amelyet különböző nemzetközi szervezetek hirdettek meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, esetenként rendezvényekkel, konferenciákkal ünneplik. pl. az ENSZ, UNESCO, tematikus figyelemfelhívó nap, nemzetközi jelentőségű események.

Nemzeti ünnep:

olyan kitüntetett napot jelöl, amelyen egy ország, vagy egy nép nemzeti összetartozását ünnepli. Nem egyezik meg a nemzeti emléknappal. A legtöbb országnak egy nemzeti ünnepe van egy évben, más országoknak több is. A nemzeti ünnep legtöbbször azon a napon van, amikor az adott állam, vagy tartomány elnyerte függetlenségét. Más esetekben az ország védőszentjének napja, vagy kiemelkedő történelmi esemény válhat nemzeti ünnepnappá. Az állami élet szempontjából kiemelkedő nemzeti ünnepüket az egyes országok törvényben lefektetett állami ünnepként ünnepelik meg,  Magyarországon: március 15. augusztus 20, október 23. Munkaszüneti napok.

Emléknap:

olyan kitüntetett napot jelöl, amely egy ország, vagy egy nép életében kiemelt jelentőséggel rendelkezik, de nem nemzeti ünnep. Általában egy olyan történelmi győzelem, vagy tragédia, illetve más nemzeti jelentőségű esemény, amely fordulatot hozott, amelyre az adott ország állampolgárai, a  nép tagjai büszkék lehetnek, vagy amelyet gyászolnak. A tragikus nemzeti eseménnyel kapcsolatos emléknap másik neve nemzeti gyásznap. A nemzeti emléknapok fontossága és az ünneplésük mértéke országonként eltérő.

Jeles nap:

olyan ünnepnapok, melyeket egy esemény ünneplésre méltóvá tesz, melyhez országszerte állandó hagyomány, szokás fűződik, pl: egyházi ünnep. Sokféle jeles nap van, például a születésnapok, esküvők, de a Karácsony és a Húsvét is az.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
                    

Kapcsolat
Felhasználási feltételek

lap tetejére


Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal