Világnapok - Emléknapok - Jeles napok
Világnapok - Emléknapok - Jeles napok


angol.jpg


 

Munkaszüneti és pihenőnapok 2024. - Magyarország

Egyházi mozgó ünnepek

Munkaszüneti napok a világ országaiban A -H

Munkaszüneti napok a világ országaiban I - P

Munkaszüneti napok a világ országaiban R - Z

Iskolai naptár 2024 - 2025

Virágzás (pollen) naptár

Éjszakai rendezvények 

Naptári adatok 2024

 

 

 

időjárás

Időjárás - most  EU fővárosok

Időjárás előrejelzés Budapest

Budapest booked.net
+C

Max.: +

Min.: +

Pén, 01.01.2021

Szmogtérkép Magyarország

Budapest szmogtérképe

UV sugárzás - Magyarország

UV térkép

Vészjelzés - Európa

Vészjelzés - Föld

 

posta icon

Irányítószám keresés a világ összes országában - Postcodes

 

 

 

 

 
Disable Ctrl Key, Right click and F12
 
 

 

 

A polgári pilótaképzés

 

 

Kiből lehet pilóta?

 

"pilóta bárkiből lehet, aki elhivatott, szereti a repülést, egészségügyileg alkalmas, van elegendő ideje és anyagi forrása a képzésre".



A legelső kérdés - érthető - ez szokott lenni: mennyi?
Ne csigázzuk, essünk túl rajta rögtön: 1,5 - 1,8 millió.
Alább kiderül: az se mindegy, hogy mi mennyi.
Motoros Magánpilóta Szakszolgálati Engedély

Ez a hivatalos neve, angolul úgy hívják, hogy Private Pilot Licenece, a reptéren úgy emlegetik, hogy PPL szakszó. Ha megszerezted, vezetheted azt a repülőgéptípust, amin tanultál és vizsgáztál: előbb csak nappal, szép időben, országhatáron belül, és nem üzleti céllal. Később, ha van kedved, ezeket a korlátozásokat sorra leküzdheted, de akár hobbipilóta akarsz lenni, akár hivatásos, az első lépés mindenképp a PPL szakszó.

 



Feltételek

PPL szakszót akkor kaphatsz, ha
elmúltál 17 éves
alapfokú iskolai végzettséggel rendelkezel
megfeleltél az orvosi vizsgálaton
van erkölcsi bizonyítványod
elvégezted az elméleti és a gyakorlati tanfolyamot
és ezekből sikeres vizsgát tettél.
Felső korhatár nincs.

Az orvosi vizsgálattal szokás kezdeni, mert ha az orvosi nincs meg, akkor az összes többi felesleges. A vizsgálat ma már egy barátságos folyamat. Ha a köznapi fogalmak szerint egészséges vagy, akkor jó eséllyel átmégy rajta. Szemüveg nem akadály. Ha valami egészségügyi problémát találnak, akkor nem az elutasítás az egyetlen lehetőség, hanem megpróbálnak valamilyen gyógymódot javasolni számodra.

Az elméleti képzés

Egy kis része megelőzi a gyakorlati képzést, de nagyobbrészt párhuzamosan folyik a kettő. A tanulók (a törvény növendéknek hívja a szakszóért harcolót, de valahogy nem áll rá a szám) előélete nagyon változatos: van, aki csak keveset tud a repülésről, van, aki az internetről, szimulátorból, más légi sportokból már többet is tud, mint kéne. Az elméleti oktatás ezért formáját, időtartamát tekintve sokféle lehet. Az egyéves, komplett, iskolaszerű képzés és a pár hónapos, konzultációkon alapuló egyéni tematika között bármi: lényeg, hogy felkészítsen a sikeres vizsgára. Ha az elméleti vizsgán átmégy, akkor Növendék pilóta szakszolgálati engedélyt kapsz (Student Pilot Licence, SPL).

A tantárgyak:

repüléselmélet
aerodinamika
szerkezettan
motortan
műszertan
mechanika
navigáció
meteorológia
típusismeret
légi üzemeltetés
üzemeltetési ismeretek
légi jog
repülési szabályok
repülési eljárások
rádió-távbeszélő kezelési ismeret
egészségügy
elsősegélynyújtás
A gyakorlati képzés

Ez sok-sok beszélgetésből (Mit akarunk csinálni?), felkészülésből, földi gyakorlatokból, aztán repülésből, végül pedig a történtek megbeszéléséből áll. (Mit csináltunk?)

A vonatkozó rendelet 45 óra repülést ír elő, ez alatt bőven fel lehet készülni a vizsgára. Eleinte elrepülünk egy csendes légtérbe, ahol megtanuljuk az alapműveleteket: egyenes repülés, forduló, emelkedés, süllyedés. Ha ez már jól megy, akkor elkezdünk nagyon sok iskolakört repülni, hiszen az iskolakör tartalmazza a repülés legfontosabb elemeit: felszállás, emelkedés, forduló, vízszintes repülés, süllyedés, leszállás, átstartolás. Később útvonalrepülésekre megyünk, hogy gyakoroljuk az eltévedést, meg légtérgyakorlatokat csinálunk, hogy lássuk, mint művel a repülőgép, ha furcsa helyzetekbe kerül. Valahol a képzés felénél kerül sor az első egyedül repülésre. Ez talán a legszebb, legizgalmasabb pontja a pilótává válásnak, amit - még a képzés alatt - sok egyedül repülés követ, oktatói felügyelettel. Ha pedig már mindent megtanultunk, akkor jöhet a hatósági vizsga, utána pedig a pilótává avatás profán szertartása.

A képzés teljes folyamatát áttekintheted ezen az ábrán:

Az egész folyamat általában 6-8 hónap alatt zajlik le. Lehet siettetni, de minek, mikor repülni tanulni jó dolog? Lehet lassítani, ha a szabadidő vagy az anyagiak csak úgy teszik lehetővé. Szokás télen kezdeni az elmélettel, és tavasszal jöhet a repülés, de ha a kedvünk és az is időjárás úgy akarja, akkor télen is lehet repülni.

Hogyan válasszunk oktatót, iskolát?

A legfontosabb: sose egyetlen ajánlat alapján dönts! Menj el sok repülőtérre, beszélj sok iskolával, oktatóval, nemrég végzett pilótával. Készülj fel rá, hogy itt-ott nagy lesz a kísértés: "Ha most rögtön beiratkozol, akkor tíz százalékkal olcsóbban kapod a repülőgépet!" "Épp most indult a tanfolyamunk, ha gyorsan döntesz, három hónap múlva kezedben a szakszó!". Barátságosak lesznek veled, esetleg elvisznek egy iskolakörre. Hallgasd meg őket, menj el velük repülni, de várd meg, amíg lesz egy átfogó képed a választékról! A legtöbb helyen megértik, ha azt mondod, hogy előbb körülnézel a piacon, azután döntesz.

Az ár

Magyarországon 2011-ben 1 és 2 millió között kínálják a képzések nagy részét. Ha neked az ár a legfontosabb, akkor se ítélj egyetlen számból, mert a hirdetések néha elfelejtenek megemlíteni egy-egy költséget. Előfordul, hogy a meghirdetett ár csak a tanfolyam felét tartalmazza (az egyedül repülésig), de ez csak az apró betűből derül ki. Gondosan nézd meg, milyen költségeket fedez az ár és milyeneket nem. Kérdezz rá, hogy az ár tartalmazza-e az elméleti tanfolyam árát, a tankönyvek árát, a leszállási díjakat, hatósági díjakat. Tudakold meg azt is, mennyibe kerül ha előre fizetsz, mennyibe, ha részletekben. A végén kiderülhet, hogy nem az a legolcsóbb, ami elsőre annak látszik.

Ha nagyon pilóta akarsz lenni, de most még nincs pénzed a tanfolyamra, javaslom, hogy olvasd el ezt!

A repülőgép

Magyarországon a száz leggazdagabb ember kivételével mindenki a kétszemélyes Cessna 150-esen tanul. Nem feltétlenül azért, mert később is ezzel akar repülni: lehet, hogy gyorsabb, vagy nagyobb gépre vágyik. A C150 viszont a legolcsóbb és a legelterjedtebb kiképzőgép. Ha ezen megszerezted a szakszót, akkor egy háromórás átképzés után repülhetsz másik, hasonló kategóriájú repülőgépen.

Akiket nem szorítanak annyira az anyagiak, gyakran választják a kb. 33%-kal drágább Cessna 172-t. Ez négyszemélyes, kényelmesebb, de főleg azzal indokolják a választást, hogy később ezzel fognak repülni, hát akkor tanulni is ezen akarnak.

Azért is érdemes ebből a két típusból választani, mert ez a legelterjedtebb repülőgép a kategóriában. Nem csak Magyarországon, hanem az egész világon. Ez többek között azt jelenti, hogy a net dugig van Cessna szakirodalommal, fórumokkal. Ha egy kisgépes szakcikket olvasol, valószínűleg a Cessnával fog példálódzni. Ha a Cessnákon változik valami, azt egyszerre hozza többezer web-oldal. Ráadásul Cessnát szinte minden repülőtéren találsz...

Ha a típust már kiválasztottad, nézd meg a konkrét repülőgépet! Ha egy repülőgépnek érvényes típusalkalmassági vizsgája van, az azt jelenti, hogy megfelel az előírt műszaki és biztonsági követleményeknek: ebből a nézőpontból tehát mind egyformának tekinthető. Ettől azonban még egyaránt találkozunk leharcolt, csörgő-zörgő lélekvesztővel, amit bottal se piszkálunk szívesen, meg ápolt, tip-top masinákkal is, amibe jó érzés beleülni.Tudjuk, a külső nem minden, de leendő pilótaként főleg ez alapján tudsz ítélni.

Sokat számítanak az apróságok, például, hogy van-e két működő fejhallgató a gépben. Ha nincs, készülj fel rá, hogy 45 órát fogsz ordibálni a motorzajban.

A repülőtér

Hogy füves vagy beton, az szinte mindegy, mert a képzés során úgyis bejárunk mindenféle repteret. Az viszont már korántsem mindegy, hogy egy forgalmas repülőtéren tanulsz, vagy egy békés libalegelőn. Utóbbi nagyon jó az alapok megtanulásához, de később be kell menni a forgalom sűrűjébe is, hogy ott se érezd magad elveszve. Ha anyagi megfontolásból egy lakóhelyedtől távol eső, kis forgalmú repteret választasz, akkor nem csak az oda-vissza utazás vagy a szállás költségével kell számolnod, de a meglátogatandó nagyobb repülőterek leszállási díjával is.

Az iskola

A folyamatban mindenképp részt vesz egy iskola, még akkor is, ha te csupán egy szál, magányos oktatóval találkozol. Az iskola látja el az oktató szakmai felügyeletét, ő tartja a kapcsolatot a hatósággal, neki van joga téged vizsgára bocsátani. Gyakran - de nem feltétlenül - az iskola adja a repülőgépet, az iskolával kötsz szerződést a képzésre. Ezeket a viszonyokat fontos az elején tisztázni, hogy később tudjad, kitől mit követelhetsz.

Érdemes kimenni a repülőtérre, és megnézni az iskola infrastruktúráját. Egyik helyen kapsz egy íróasztalt meg internet-hozzáférést, hogy felkészülhess a repülésre, van fürdőszoba, konyha, sőt, a vonatkozó rendelet szerint még pihenőszoba is jár a pilótáknak. Máshol pedig takaros kerti padon folyik a felkészülés, jobb esetben egy nagy, lombos fa árnyékában.

Az oktató

Oktatónak olyan embert válassz,

- akiben megbízol, hiszen a képzés során ő felel az életedért és a biztonságodért;

- akivel jól el tudsz beszélgetni, hiszen sok időt fogsz vele eltölteni: a 45 órának legalább három-négyszeresét. Csak ha kedveled a stílusát, és ha megtaláljátok a közös hangot, akkor lesz a képzés életed egyik nagy élménye.

Most, hogy az az általánosságokon túljutottál, remélem, hogy megnézel sok repteret, iskolát, elolvasol sok ajánlatot, köztük az enyémet is. Íme:

Az elméleti képzés részben tantermi foglalkozásokon történik, részben egyéni tanulással és konzultációkkal. Az elméleti képzés Budapesten, a gyakorlati Dunakeszi és Gödöllő repülőtereken folyik. A repülőgépek (több is van: ha egyet szerelnek, attól még nem áll meg az élet) kitűnő állapotban vannak, bőven a szokásos hazai színvonal felett.

Ahogy az elején írtam, nálunk a képzés teljes költsége (tehát nem csak a tanfolyam díja!) Cessna 150-es gépen 1,5 - 1,7 millió forint. Ebből az iskolának 1,4 - 1,6 millió jut az elméleti és gyakorlati képzésért. Hogy pontosan mennyit, az attól függ, egyszerre fizetsz, vagy mondjuk óránként.

A fennmaradó 100 eFt egyéb költségekre kell: hatósági és vizsgadíjakra, könyvek, térképek, valamint leszállási díjak, ha idegen repülőtérre megyünk. Az egyéb költségeket nem nekünk fizeted ki, hanem a hatóságnak, a repülőtérnek, a könyvesboltnak stb., tehát pontosan nyomon tudod követni a kiadásokat.

A lényeg, hogy az itt megadott összegek minden költséget tartalmaznak, ami a PPL(A) szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges.

forrás: dezso.klebercz.hu, mfor.hu

A nemzetközi polgári repülés napja
 

 



 

2024

Világnap:

olyan évenként ismétlődő, a világra, vagy számos földrészre kiterjedő ünnep, amelyet különböző nemzetközi-, vagy világszervezet hirdetett meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, a figyelem felhívása céllal, pl. az ENSZ, VHO, környezetvédelem, szakmák napjai , egy napos, világ jelentőségű esemény.

Nemzetközi nap:

olyan évenként ismétlődő, számos országra kiterjedő ünnep és figyelemfelhívó nap, amelyet különböző nemzetközi szervezetek hirdettek meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, esetenként rendezvényekkel, konferenciákkal ünneplik. pl. az ENSZ, UNESCO, tematikus figyelemfelhívó nap, nemzetközi jelentőségű események.

Nemzeti ünnep:

olyan kitüntetett napot jelöl, amelyen egy ország, vagy egy nép nemzeti összetartozását ünnepli. Nem egyezik meg a nemzeti emléknappal. A legtöbb országnak egy nemzeti ünnepe van egy évben, más országoknak több is. A nemzeti ünnep legtöbbször azon a napon van, amikor az adott állam, vagy tartomány elnyerte függetlenségét. Más esetekben az ország védőszentjének napja, vagy kiemelkedő történelmi esemény válhat nemzeti ünnepnappá. Az állami élet szempontjából kiemelkedő nemzeti ünnepüket az egyes országok törvényben lefektetett állami ünnepként ünnepelik meg,  Magyarországon: március 15. augusztus 20, október 23. Munkaszüneti napok.

Emléknap:

olyan kitüntetett napot jelöl, amely egy ország, vagy egy nép életében kiemelt jelentőséggel rendelkezik, de nem nemzeti ünnep. Általában egy olyan történelmi győzelem, vagy tragédia, illetve más nemzeti jelentőségű esemény, amely fordulatot hozott, amelyre az adott ország állampolgárai, a  nép tagjai büszkék lehetnek, vagy amelyet gyászolnak. A tragikus nemzeti eseménnyel kapcsolatos emléknap másik neve nemzeti gyásznap. A nemzeti emléknapok fontossága és az ünneplésük mértéke országonként eltérő.

Jeles nap:

olyan ünnepnapok, melyeket egy esemény ünneplésre méltóvá tesz, melyhez országszerte állandó hagyomány, szokás fűződik, pl: egyházi ünnep. Sokféle jeles nap van, például a születésnapok, esküvők, de a Karácsony és a Húsvét is az.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
                    

Kapcsolat
Felhasználási feltételek

lap tetejére


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?