Világnapok - Emléknapok - Jeles napok
Világnapok - Emléknapok - Jeles napok


angol.jpg


 

Munkaszüneti és pihenőnapok 2024. - Magyarország

Egyházi mozgó ünnepek

Munkaszüneti napok a világ országaiban A -H

Munkaszüneti napok a világ országaiban I - P

Munkaszüneti napok a világ országaiban R - Z

Iskolai naptár 2024 - 2025

Virágzás (pollen) naptár

Éjszakai rendezvények 

Naptári adatok 2024

 

 

 

időjárás

Időjárás - most  EU fővárosok

Időjárás előrejelzés Budapest

Budapest booked.net
+C

Max.: +

Min.: +

Pén, 01.01.2021

Szmogtérkép Magyarország

Budapest szmogtérképe

UV sugárzás - Magyarország

UV térkép

Vészjelzés - Európa

Vészjelzés - Föld

 

posta icon

Irányítószám keresés a világ összes országában - Postcodes

 

 

 

 

 
Disable Ctrl Key, Right click and F12
 
 

 

 

Mennyit keres egy pilóta?

 

 

Pilóta végzettségek:

Az "úrvezető": PPL (PPL - private pilot licence) magánpilóta engedély birtokában önállóan, oktató nélkül lehet repülni magáncélból. Feltétele: 17. életév betöltése, középfokú végzettség, egészségügyi alkalmasság, sikeres vizsgával záruló repülőképzés.

A "taxis": CPL (CPL - commercial pilot licence) kereskedelmi engedély birtokosa jogosult kereskedelmi célú repüléseket végezni (utasrepültetés, légifotó). Az engedély ugyanakkor szükséges lépcsőfok is, amennyiben a távlati cél a közforgalmi repülés, minthogy utasszállító gépen elsőtiszti beosztásban repülni szintén CPL engedéllyel lehetséges.

Pilóta: ATPL (airline transport pilot license) birtokában vezethet valaki nagy utasszállító gépet.

 

A kis-repülőgép pilótája az "úrvezető", a kereskedelmi engedélyes a "taxis", onnantól pedig még több száz repült óra, mire valaki egy nagy utasszállító repülőgépet vezethet. A fizetés jóval az átlag fölött van, de milliókba kerül a képzés is.

A pilóták bére általában két részből, az alapbérből és a mozgó bérből áll össze. Az egyes légitársaságoknál eltér ezek egymáshoz viszonyított aránya, de van olyan európai cég is, ahol nincs is mozgó bér - vagyis akkor is teljes fizetést kapnak a pilóták, ha szabadságon voltak. Az alapbér itthon bruttó 250-800 ezer forint között mozog, a többi a napidíjból jön össze,ami a forgalmasabb nyári szezonban még legalább ennyi lehet.

Magyarországon az utasszállító gépek kapitányai átlagosan havi egymillió forintot keresnek, az első tisztek 300-600 ezret, a kezdők 250-300 ezret - tudtuk meg egy pilótától, aki több társaságnál is megfordult már. A különbség abból adódik, hogy ki mögött hány éves múlt van és milyen típusú gépet vezet. Külföldi munkalehetőség bőven van, a Távol-Keleten és az öböl-menti országokban azonban már a tapasztaltabb pilótákat és kapitányokat várják. Ott havi nettó 2,5-3 millió forintot lehet keresni.

Egy első tisztként dolgozó férfi szerint a magyar munkaerőpiacon túlkínálat van pilótából, legalább száz, megfelelő alapképzettséggel rendelkező pilóta vár a bejutásra. Így megengedhetik maguknak a légitársaságok, hogy ne foglalkozzanak a teljes pilótaképzéssel, és csak a típusképzést adják meg a már "majdnem teljesen kész pilótáknak".

A legtöbben nem a fizetés miatt választják ezt a szakmát, ugyanis mire valaki odajut, hogy gépet vezet, már milliókat ölt bele a képzésébe - mondta egy pilótának készülő férfi. Van ugyan államilag finanszírozott képzés Nyíregyházán, a férőhely azonban limitált, évente mintegy 5-10 ember végez ott. Létezik ugyanez költségtérítéses formában is, igen drágán. Harmadik lehetőség, hogy valaki szerez máshol egy diplomát (mondjuk közlekedésmérnökit), és elmegy a piacon működő 8-10 repülős iskola egyikébe, ahol saját zsebből állja a képzés 8-10 millió forintos költségét.

Aki kikerül a főiskoláról, már kezében van a kereskedelmi pilótaengedély, melynek birtokában sétarepülést, fotózást vállalhat - vagyis növelheti a repült óráinak számát. Aki ugyanis nagygépet szeretne vezetni, annak több száz órát kell előtte repüléssel töltenie. A gyűjtögetésnek több módja is van. Sétarepülést vállalhat (akár haszon nélkül is, csak a gép bérleti díját felszámítva), vagy kisgépes oktatóvá válhat, mert így tulajdonképpen ingyen van a repülés. Van, aki külföldre megy - például Afrikába szafarizni - mert ott fizetést is kap.

A napszaktól, a felszállások számától és a lerepült óráktól függ, hogy mennyi pihenőidő jár két út között, melyet uniós normák szabályoznak. "Rövidebb utakból van, hogy kettőt is megcsinálok egy nap, ami négy felszállást jelent. Hosszabb távoknál csak egy városba repülök, ami két felszállást jelent" - mondta egy utasszállító repülőgép első tisztje. Nagyságrendileg évente 900 órát repülhetnek, egymás után legfeljebb hat napon, 2 repülés között pedig legalább 12 óra pihenőidőnek el kell telnie.

"Színházbérletet ne vegyen az ember" - mondta egyikük, aki ennek ellenére úgy gondolja, hogy családbarát munkakörben dolgozik, hiszen ha éjszakai útra megy, előtte egész nap a gyerekeivel lehet. Elképzelhető viszont, hogy hajnalban érkezik meg egy útról, és még aznap, éjfél előtt el kell indulnia egy másikra. "Mindenki éjjel-nappal harcra fogható, nem számít, hogy éjszaka van, hétvége vagy karácsony, azonban a ledolgozott havi óraszámom összességében kevesebb, mint az átlag munkavállalóknál, úgy 120-140 óra" - tette hozzá.

Húsz évvel ezelőtt sokkal szigorúbb egészségügyi követelményeknek kellet megfelelniük a pilótáknak. "Ma a polgári repülésben, ha valakinek nincs kifejezetten rossz szeme, nincs valamilyen keringési elváltozása, általánosságban véve jó kondiban van, gond nélkül repülhet" - tudtuk meg. Igen alapos orvosi vizsgálatok vannak, de nem olyan speciálisak, mint a katonaságnál, ahol százból egy ember, ha megfelel.

"Szeretik a pilóták földöntúli dolognak beállítani munkájukat" - mondta egyikük, ő viszont úgy gondolja, hogy a felelősség szempontjából egy sorban vannak a BKV buszvezetőkkel. "Nem lenne jó, ha az ember úgy indulna el, hogy nyomasztaná a vállát, hány ember ül mögötte. Aki hordja ennek a terhét, az nem bírja sokáig" - mondta. "Az egész inkább feltölt, ma reggel repültem, itthon szörnyű idő volt, nekem pedig szemembe sütött a nap" - tette hozzá lelkesen.

Az első tiszt elmondása szerint az esetek 99,99 százalékában a repülések során nem történik semmi különös, "csak megnyomjuk a megfelelő gombot". A vészhelyzetekre évi kétszer szimulátoros gyakorlaton készülnek fel, ami olyan, mint egy "profi videojáték". Hozzátette azonban, hogy a helyzet teljesen élethű, egy-egy ilyen szimulátor pedig többe kerül, mint egy repülőgép. A munka nem veszélytelen, a nyíregyházi főiskola statisztikái szerint az eddig végzett 514 főből 20-an vesztették életüket repülés közben.

"Nem összetartó társadalom a helikopterpilótáé, mindenki titkol és vetít" - mondta egy helikopterpilóta az [origo]-nak, hozzátéve, hogy kevés szerencsésnek adatik meg, hogy ezt a munkát főállásban végezze. Ilyen lehet, ha valakit áramszolgáltató cég vezetékellenőrzésre szerződtet, vagy a magyar olajtársaság vezetékeit vizsgálhatja a levegőből. Van, akit azzal bíznak meg, hogy rókáknak dobáljon le veszettség elleni szerint. "Ezek a szerződéses munkák ritkák és nehéz bekerülni a körbe, a tendereken hiába indulunk alacsonyabb árról" - mondta.

Véleménye szerint Magyarországon nagyon kevés helikopteres repülés van, ha mehetne hetente legalább "öt kört", akkor többszázezer forintot kereshetne. Csak ebből azonban nem tud megélni. "Alkalomszerűen vannak fotózások vagy filmes munkák - melyek akár többszázezres bevételt is hozhatnak - de ezek ritkák" - tette hozzá.

A legtöbb helikopteres munkája úgy néz ki, hogy bérel egy gépet, és az interneten hirdeti magát, főként sétarepülést kínálva. Az év egyik legjobb üzlete a Forma 1, a magyarországi futam három napja alatt száznál is több fuvart bonyolítanak a cégek. A Budapestről Mogyoródig tartó 8-10 perces út 40-45 ezer forintba kerül, a jövő évi futamra például már több cég honlapján lehet helyet foglalni. Sok híresség megfordul ilyenkor a gépeken, "Niki Laudát vittem már Mogyoródra" - mondta a helikopterpilóta.

Jelenleg 4-5 cég vállal itthon helikopteres szállításokat. Gyakori, hogy cégek üzleti partnereiknek vesznek sétarepülésre szóló jegyet, de sokszor eljegyzést vagy évfordulót ünnepelnek ilyen módon. Egy 15-20 perces budapesti helikopteres sétarepülés átlagosan 60 ezer forintba kerül. "Ebből levonva a gép óradíját és az üzemanyagot, nem sok hasznon marad, mert minden repülés után el kell tenni az amortizációs pénzt" - mondta. A helikopter drága mulatság, egy beépített óra számolja az időt, mely alapján az egyes alkatrészeket le kell cserélni, még akkor is, ha az nem romlik el.

A kisrepülő fenntartása sokkal olcsóbb, kisebb a bérleti díj is (óránként már 20 ezer forinttól hozzá lehet jutni), illetve sokkal kevesebb mozgó alkatrész van benne, melyet folyamatosan cserélni kellene. Maga a gép is olcsóbb: 300-500 ezer eurótól lehet vásárolni egy új kisgépet, a helikopter azonban 1 millió euró újonnan.

A pilóták jogosítványa az úgynevezett szakszolgálati engedély ("szakszó"). Mintegy másfélmillió forintba kerül a kis-repülőgép vezetésére szolgáló engedély megszerzésére, a helikopteré pedig 4-5 millió forintba. Ráadásul, ha valaki nem repül bizonyos óraszámot, akkor gyakorlatba hozó repülést kell végeznie, hivatalos oktatóval. Ha sok idő marad ki, új vizsgát kell tenni.

forrás: origo.hu

Az oldal tetejére

 

 



 

2024

Világnap:

olyan évenként ismétlődő, a világra, vagy számos földrészre kiterjedő ünnep, amelyet különböző nemzetközi-, vagy világszervezet hirdetett meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, a figyelem felhívása céllal, pl. az ENSZ, VHO, környezetvédelem, szakmák napjai , egy napos, világ jelentőségű esemény.

Nemzetközi nap:

olyan évenként ismétlődő, számos országra kiterjedő ünnep és figyelemfelhívó nap, amelyet különböző nemzetközi szervezetek hirdettek meg valamely aktuális témához kapcsolódóan, esetenként rendezvényekkel, konferenciákkal ünneplik. pl. az ENSZ, UNESCO, tematikus figyelemfelhívó nap, nemzetközi jelentőségű események.

Nemzeti ünnep:

olyan kitüntetett napot jelöl, amelyen egy ország, vagy egy nép nemzeti összetartozását ünnepli. Nem egyezik meg a nemzeti emléknappal. A legtöbb országnak egy nemzeti ünnepe van egy évben, más országoknak több is. A nemzeti ünnep legtöbbször azon a napon van, amikor az adott állam, vagy tartomány elnyerte függetlenségét. Más esetekben az ország védőszentjének napja, vagy kiemelkedő történelmi esemény válhat nemzeti ünnepnappá. Az állami élet szempontjából kiemelkedő nemzeti ünnepüket az egyes országok törvényben lefektetett állami ünnepként ünnepelik meg,  Magyarországon: március 15. augusztus 20, október 23. Munkaszüneti napok.

Emléknap:

olyan kitüntetett napot jelöl, amely egy ország, vagy egy nép életében kiemelt jelentőséggel rendelkezik, de nem nemzeti ünnep. Általában egy olyan történelmi győzelem, vagy tragédia, illetve más nemzeti jelentőségű esemény, amely fordulatot hozott, amelyre az adott ország állampolgárai, a  nép tagjai büszkék lehetnek, vagy amelyet gyászolnak. A tragikus nemzeti eseménnyel kapcsolatos emléknap másik neve nemzeti gyásznap. A nemzeti emléknapok fontossága és az ünneplésük mértéke országonként eltérő.

Jeles nap:

olyan ünnepnapok, melyeket egy esemény ünneplésre méltóvá tesz, melyhez országszerte állandó hagyomány, szokás fűződik, pl: egyházi ünnep. Sokféle jeles nap van, például a születésnapok, esküvők, de a Karácsony és a Húsvét is az.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
                    

Kapcsolat
Felhasználási feltételek

lap tetejére


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?