Nemzetközi biodízel nap
2006-tól minden évben augusztus 10. napján ünneplik a Nemzetközi biodízel napot.
Az 1850-es években két tudós, E. Duffy és J. Patrick tervezte az első dízelmotort.
Ezután egy másik neves tudós Rudolf Diesel építette meg dízelmotor modelljét. Ez a modell először 1893 augusztus 10-én tette meg első útját, a németországi Augsburgban.
Növényi olajoknak a kompressziógyújtású (dízel) motorokban történő használatára már a kezdetekben volt példa. Rudolf Diesel, a róla elnevezett motor elismert feltalálója 1893-ban demonstrálta először Augsburgban ennek működtetését és azt jelentette ki, hogy szándékában van motorja hajtóanyagaként földimogyoró-olajat használni. A növényi és állati eredetű zsiradékanyagok viszkozitása azonban túlságosan magas az azokon való tartós működtetésre, vagyis közvetlen felhasználására erre a célra.
A zsírok és növényi olajok kémiailag a glicerin zsírsavakkal alkotott észterei. A glicerin (angol kifejezéssel: glicerol) három hidroxid csoportot tartalmazó alkohol, azaz propán-triol. A zsírsavészterekben az esetek nagy többségében egyféle zsírsav kapcsolódik a glicerin molekulában mindhárom hidroxil-csoportjához, viszont a savak lánchossza valamint telítettsége az, ami az észter (triglicerid) tulajdonságait meghatározza.
Növényi olajok, és zsírok alkoholízissel való átalakítása, amit átészterezésnek, vagy transzészterifikációnak is hívnak, ideális módszernek bizonyult a nagysűrűségű, viszkózus növényi olajok és állati zsiradékok folyási minőségének megjavítására ami lényegesen elősegíti ezeknek az olajoknak a lassú égésű motorok üzemanyagaként való alkalmazhatóságát.
Ma már egyre nagyobb jelentőséggel bír, számtalan országban kutatják a lehetőségeket, létesítenek gyárakat a növények és állati alapanyagok feldolgozására.
Milyen tipusú autók működhetnek biodízellel?
Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a biodízel iránti érdeklődés annak köszönhetően, hogy a dízel autók egyre inkább elterjedtek, a gázolaj ára viszont jelentősen megnőtt. Továbbá az is közrejátszott, hogy kiderült, 5%-nyi biodízelt minden probléma nélkül hozzá lehet keverni a gázolajhoz, a motor ugyanis minden átalakítás nélkül képes ilyen arányú keverékkel üzemelni. És valóban: megfelelő keverékarányok mellett a legtöbb dízelmotor, a biodízel nagyon jó kenésének köszönhetően, még egyenletesebben is működik.
Mindemellett a tiszta, vagy csupán magas biodízel-tartalmú tüzelőanyagok használata kapcsán számos gyakorlati kérdés merül fel. Az észtert tartalmazó biodízel ugyanis szétmarja a gumiból készült alkatrészeket, ezért szükséges a motor egyes részeit, és egyes gumiból készült alkatrészeket kicserélni. Egy másik probléma, hogy a biodízel viszkózusabb, mint az ásványi dízel, ezért hideg időben gyakran eltömíti az üzemanyagcsöveket, szűrőket és befecskendezőket. Erre megoldást jelenthet a fűthető üzemanyagszűrő és/vagy motor – ma már néhány autó így készül. A hagyományos dízelmotorok esetén megfelelő megoldást jelenthet, hogy csak alacsony biodízel-tartalmú keveréket tankolunk a kocsiba – a legtöbb autógyártó garanciája is egyelőre B5-ös (vagyis 5%-os biodízel tartalmú) tüzelőanyagig terjed.
Ahhoz, hogy kideríthessük, az autónk tankolható-e magas biodízel-tartalmú üzemanyaggal, meg kell nézni a kézikönyvét, ha új autóról van szó, akkor a garancialevelét, esetleg meg kell kérdezni a kereskedőtől, vagy a töltőállomásokon informálódhatunk. Mindenképpen érdemes hivatalos és megbízható, lehetőleg írott forrást keresni
forrás: brisbanebiodiesel.com, wikipedia.org, zoldauto.info
Vissza augusztushoz
|